معرفی منتخبان مرحله اول داوری جشن مستقل سینمای مستند ایران آغاز فیلم‌برداری فیلم مرگ رابین هود با بازی هیو جکمن ترجمه رمان‌های «شاه بی‌سرگرمی» و «هیچ‌چیز مال تو نیست» منتشر شد پوستر رسمی فیلم اودیسه، کریستوفر نولان منتشر شد + عکس امیرجعفری با فیلم برهوت در راه جشنواره بین‌المللی فیلم جاناکپور کارگردان عنکبوت مقدس به اذیت و آزار جنسی متهم شد پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران در ۱۴۰۳ معرفی شد تیزر جدید سریال پایتخت ۷ منتشر شد + فیلم علت لغو کنسرت محسن یگانه چه بود؟ + فیلم «فرصت»، برنامه‌ای برای نقد تولیدات شبکه خانگی + زمان پخش پژمان جمشیدی بازیگر فیلم ذوق مرگ شد تنوع و خلاقیت در تولید انیمیشن‌های آموزشی برای کودکان در مرکز انیمیشن سوره نقاشی دزدیده شده «اگون شیله» در حراجی کریستیز لندن فروخته می‌شود مرگ کیم سه‌رون، زنگ خطری برای فشار بی‌رحمانه بر سلبریتی‌های کره‌ای است ششمین پاتوق فیلم کوتاه انجمن سینمای جوانان مشهد| فیلم کوتاه نباید سکوی پرش برای ساخت فیلم بلند باشد برندگان بخش نسل جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شدند
سرخط خبرها

ببینید | نوازندگی علی قمصری با دوتارنوازان تربت جام

  • کد خبر: ۷۶۲۶۲
  • ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲
ببینید | نوازندگی علی قمصری با دوتارنوازان تربت جام
علی قمصری در بیست و هفتمین قسمت پروژه‌ «تار ایرانی» با نوازندگان موسیقی تربت‌جام هم‌نوازی کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز - علی قمصری در پروژه «تار ایرانی» به استان‌ها و شهرهای مختلف کشورمان سفر می‌کند و در هر شهر به تارنوازی می‌پردازد.

 

قمصری در قالب پروژه «تار ایرانی» تا کنون به شهرهایی مانند قزوین، تهران، شیراز، تبریز، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خرم‌آباد، بروجرد، سنندج، صحنه، کنگاور، قوچان، مشهد، خوزستان، نیشابور، توس و بجنورد سفر کرده است.

 

این نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی نگاهی ویژه به موسیقی مناطق مختلف ایران دارد و آثاری که برای اجرا انتخاب می‌کند، معمولا براساس ملودی‌های معروفِ همان منطقه است.

 

در اجرایی که در ادامه می‌بینید عزیز تنها، هنرمند پیشکسوت موسیقی خراسان، همراه با گروه دوتارنوازانش در کنار علی قمصری حضور دارند. همچنین خواننده این آهنگ استاد عبدالله امینی است. شعر این آهنگ هم از سروده‌های مولانا است.

 

 

در نوشته‌ علی قمصری درباره اجرا در تربت جام آمده است:

 

در تربت جام به‌سختی می‌توان کسی را یافت که با نواختن دوتار آشنا نباشد.

فرض کنید یک ساز، پرده‌هایش را بر تمام ارکان زندگی اهالی یک شهر گره زده باشد و دو سیم، همه فراز و فرود زیستشان را به زبان موسیقی ترجمه می‌کند. وقتی همه دوتار می‌نوازند، نوعی یکرنگی و اتحاد بینشان قوام پیدا می‌کند که اتفاقا اصراری بر فریاد کردنش ندارند. تار هم در آنجا تبدیل به دوتار شد. چرا که رسم موسیقیایی می‌گوید برای میزبان‌شدن ابتدا باید میهمان بودن را بلد باشی.


مردم در این شهر ، با دوتار بیعتی دیرینه دارند و صد البته دوتار برایشان تنها یک ساز نیست. آداب، فرهنگ و آئین زندگی است. شیخ جام ملقب و مشهور به ژنده‌پیل (زنده‌پیل)، احمد جام، صوفی بزرگی است که نوشته‌هایش که تماما به زبان فارسی است و علاوه بر ارزشی که از نظر شناختن عقاید متصوفه دارد از جهت زبان و لغت نیز در خور توجه و به علت قدمت ۸۵۰ تا ۹۰۰ ساله خود سند و یادگاری گرانبها از نخستین روزگاران ادبیات پارسی است.

شیخ جام در این شهر آرامگاه ‌و بقعه ای دارد که کاملا می‌توان در آنجا جریان انرژی بالایی را احساس کرد. حسی که در این بقعه داشتم مرا در مسیر موازی تار ایرانی که ضمیرناخوداگاهم را درگیر کرده روی ریلی تازه قرار داد.»





گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->